چرا کتاب خاطره؟

نگارش کتاب خاطرات (بیوگرافی یا اتوبیوگرافی) مزایای بسیاری دارد که تحقیقات علمی مرتبط در این زمینه در بخش اخبار و مقالات علمی وب سایت ما آمده است. علاوه بر مزایای شخصی، این کار می تواند در سطح جامعه نیز موجب ارتقا و افزایش درک فرهنگی شود.

به طور خلاصه کتاب خاطرات زندگی شما، میراث جاودانه و گرانبهایی است که شاید بتواند به طرق مختلف کمیت و حتی کیفیت زندگی تعداد زیادی از انسان ها را ارتقا بخشد. واقعی بودن داستان های کتاب شما و اینکه چگونه انسانی فراز و نشیب های اتفاق افتاده در زندگی معمول را پشت سر نهاده است، به نوعی باعث ایجاد خرد در خوانندگان کتاب شما می شود.

علاوه بر این مرور این داستان ها برای شخص شما نیز مفید فایده خواهد بود. در جوامع پیشرفته تر پزشکان معمولا به افرادی که دارای سن بالای ۵۰ سال هستند، توصیه می کنند که خاطرات خود را با دیگران بازگو نمایند. این مساله علاوه بر آنکه به حفظ سلامتی حافظه این افراد کمک می کند باعث شادابی و افزایش روحیه آنها می شود. بیان خاطرات به منظور نگارش کتاب زندگی یکی از بهترین راه های این مساله به شمار می رود.

فواید خاطره نویسی:

به طور کلی خاطره نویسی فواید زیادی دارد که عبارتند از:

۱- ثبت بهترین لحظه‌های زندگی از طریق خاطره نویسی

احتمالاً برای شما پیش آمده است که به علت بی‌حوصلگی، فراموشی یا علل دیگر، برخی از حوادث مهم زندگی‌تان را ثبت نکرده‌اید و آنها را فقط به ذهن خود سپرده‌اید؛ بی خبر از این که ذهن ما به سبب اطلاعات تازه‌ای که هر روز به آن می‌دهیم، به طور خودکار برخی از اطلاعات قبلی را پاک می‌کند. به همین دلیل بسیاری از این حوادث تلخ و شیرین را که می‌تواند منشأ آثار زیادی در زندگیمان باشد، از یاد می‌بریم. با نوشتن خاطره‌ها می‌توان لحظه‌های تلخ و شیرین زندگی را ثبت کرد.

۲- ثبت مسائل مهم اجتماعی برای آیندگان از طریق خاطره نویسی

خاطراتی که در هر دوره و زمان نوشته می‌شوند، می‌توانند وضعیت فرهنگی، اجتماعی و … آن دوره را تا حدی برای آیندگان روشن سازند؛ چنانکه امروزه بسیاری از مسائل و وقایع سال‌های گذشته، به نوعی از روی خاطرات گذشتگان (به صورت تاریخ شفاهی) شناخته می‌شود.

۳- بهره‌گیری از تجربه

به وسیله خاطره نویسی و خواندن خاطرات گذشته می‌توان از تجربیات نهفته در بطن آن استفاده کرد و آنها را در زندگی روزمره به کار گرفت. مثلاً اگر در خاطره‌ای خواندیم که یک اعتماد نابجا چگونه خط سیر زندگی نویسنده را با مشکلات همراه کرده است، دیگر به هنگام معامله و یا دوستی ها بیشتر مراقب فریب های احتمالی خواهیم بود.

۴- افزایش قدرت دیدن و شنیدن

یکی دیگر از فواید خاطره نویسی افزایش قدرت دیدن و شنیدن است،شخصی که تلاش می‌کند خاطره بنویسد، باید این توانایی را داشته باشد که بیشتر و دقیقتر از بقیه ببیند و بشنود تا بتواند خاطره را به گونه‌ای بنویسد که مخاطب آن احساس کند که خود، در آن فضا قرار گرفته است.

۵- افزایش مهارت در نوشتن

خاطره‌ نویسی علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، دارای این خاصیت فرعی نیز هست که به رشد، پیشرفت و افزایش توانایی انسان در نوشتن کمک می‌کند و از این نظر، نویسنده خاطره گامی به سوی نویسنده شدن برمی‌دارد.

کتاب خاطرات زندگی شما، میراث جاودانه و گرانبهایی است که شاید بتواند به طرق مختلف کمیت و حتی کیفیت زندگی تعداد زیادی از انسان ها را ارتقا بخشد. واقعی بودن داستان های کتاب شما و روایت چگونگی کیفیت انسانی فراز و نشیب های اتفاق افتاده در زندگی معمول به نوعی باعث ایجاد خرد در خوانندگان کتاب شما می شود.

علاوه بر این مرور این داستان ها برای شخص شما نیز مفید فایده خواهد بود. در جوامع پیشرفته تر پزشکان معمولا به افرادی که دارای سن بالای ۵۰ سال هستند، توصیه می کنند که خاطرات خود را برای دیگران بازگو نمایند