خاطرات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در «نشر خاطره» منتشر می‌شود

گروه فرهنگی «باقیات» تصمیم دارد مجموعه‌ای از خاطرات واقعی از پستی‌ و بلندی‌های زندگی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ایرانی را با همکاری علاقه‌مندان این حوزه گردآوری و در قالب کتابی با عنوان «نشر خاطره» منتشر کند.-

محسن رحماندوست، نماینده گروه فرهنگی «باقیات» که در حوزه نشر مکتوبات ایرانی در خارج از کشور نیز فعالیت دارد در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حفظ میراث سالمندان و مطالعه تجارب ارزشمند زندگی آن ها را از جمله انگیزه های تولید این اثر دانست و گفت: حدود یک ماه است که طرح تولید این کتاب را با همکاری نشر خاطره بررسی و اقداماتی را در این زمینه انجام داده ایم و با شناسایی عده ای از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها به ثبت خاطرات جالب توجه آن ها پرداخته ایم.وی افزود: در تداوم این طرح و برای تکمیل متن کتاب و داده های این پژوهش تصمیم داریم به خانه های سالمندان نیز مراجعاتی داشته باشیم.

رحماندوست درباره جزئیات تولید این کتاب عنوان کرد: با وجود طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای که می‌توان در این زمینه انجام داد، مشکل کمبود بودجه یکی از موانعی است که این کار را با کندی مواجه می‌کند. مشکل دیگر آن است که برای تامین هزینه‌های تولید، نشر و ترجمه این آثار به ویژه در خارج از مرزها ناچاریم بخشی از هزینه‌های تولید کتاب که به نوعی خاطرات بزرگترهاست، از کمک‌های مالی این افراد نیز استفاده کنیم.

وی درباره فواید این طرح گفت: خاطرات شخصیت‌های برجسته را یا خود آن‌ها می‌نگارند یا افراد زیادی در پژوهش درباره آن‌ها به رشته تحریر در می‌آورند، حال آن که ما می‌خواهیم پای صحبت انسان‌های کاملا معمولی، از تجارب ارزشمند یک عمر زندگی آن‌ها در سراشیبی‌های گوناگون زندگی آگاهی یابیم و به نوعی زندگی که آن‌ها تجربه کرده و راهی که پیموده‌اند، مرور کنیم.

نماینده گروه فرهنگی «باقیات» ادامه داد: در این زمینه تصمیم داریم داستان‌ها، خاطرات و تجارب ارزشمند پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را ثبت و از نابودی‌ آن‌ها در قالب کتاب جلوگیری کنیم. البته می‌دانیم این طرح که از نظر ما ایده‌ای جدید به شمار می‌آید در ابتدای راه با مشکلات، موانع یا کاستی‌هایی همراه است که امیدواریم با ارایه پیشنهادات و انتقادات سازنده و کمک‌های دیگران تکمیل شود، همچنین گروه باقیات به هیچ وجه از بازتولید یا تکرار این طرح از سوی سایر موسسات یا افراد ناراحت نمی‌شود و حتی برای حفظ میراث ارجمند سالمندان از این اقدام آن‌ها خشنود خواهد شد.

وی در پایان با تاکید بر این که از انسان‌ها فقط خاطرات آن‌ها باقی می‌ماند، گفت: قرار است کتاب‌ «نشر خاطره» علاوه بر نسخه مکتوب در قالب کتاب الکترونیکی و فایل صوتی(در مواردی با صدا راویان این خاطرات) تولید و منتشر شوند و علاوه بر داخل کشور به شکل نسخه فارسی و زبان‌های دیگر در سایر کشورها نیز ارایه شود.

عموم علاقه‌مندان برای همکاری در تولید این کتاب و آگاهی از اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی باقیات به نشانیwww.baghiat.irمراجعه کنند.

لینک خبر:

www.ibna.ir/vdcb88b8arhbzgp.uiur.html